تاثیر عسل بر دیابت

تاثیر عسل بر دیابت

همگام با رشد جمعیت، افزایش سن، شهر نشینی، شیوع چاقی و عدم تحرک بدنی تعداد افراد مبتلا به دیابت نیز در حال افزایش است.شیوع دیابت برای همه گروه های سنی در سراسر جهان در سال ۲۰۰۰، ۸/۲  و برای سال ۲۰۳۰ ، ۴/۴  تخمین زده شده است. تعداد کل افراد مبتلا به دیابت از ۱۷۱ میلیون نفر در سال ۲۰۰۰ به ۳۶۶ میلیون در سال ۲۰۳۰ افزایش خواهد یافت. شیوع دیابت در مردان بیشتر از زنان است.

سازمان ملی بررسی عوامل خطر بیماری های غیر واگیردار در ایران نشان داد که در سال ۲۰۰۵ شیوع دیابت  در ایران در سنین ۶۴-۲۵ سالگی ۷/۷ (۲ میلیون نفر بوده است.اگر روند جاری ادامه یابد بر اساس  پیش بینی سازمان جهانی بهداشت برای ایران، در سال ۲۰۲۵، ۲/۵ میلیون فرد مبتلا به دیابت شیرین وجود خواهد داشت.

در بیماران دیابتی با توجه به بالا بودن قند خون این افراد از مصرف شیرینی و هر نوع شیرین کننده حاوی قند به میزان دلخواه محروم می شوند و این محرومیت فشار و استرس روانی را بدنبال دارد. انتخاب جانشین هایی مناسب در برنامه غذایی بیماران دیابتی یکی از راهبردهای درمانی می باشد که علاوه بر کنترل قند خون احساس رضایت از زندگی به بیمار می دهد. عسل به عنوان یک شیرین کننده شناخته شده و مورد علاقه در اکثر افراد از محبوبیت خاص برخوردار بوده و به عنوان یک شیرین کننده مقوی و با ارزش از دیرباز مورد توجه قرار داشته است.همچنین چندین مطالعه نشان داده اند که عسل ممکن است اثرات مفیدی بر سطوح گلوکز، انسولین و پروفایل لیپیدی بیماران دیابتی داشته باشد.

طی مطالعات و تحقیقات صورت گرفته بر روی نمونه های خاص در شرایط آزمایشگاهی می توان نتیجه گرفت که عسل یک شیرین کننده ی طبیعی کم خطر و حتی مفید می باشد. اما احتمالا نوع عسل و مواد موثره ی گیاهی موجود در آن بر اثراتش در بیماران دیابتی بسیار حائز اهمیت می باشد.

آیا افراد دیابتی می توانند عسل بخورند؟

حتی اگر مبتلا به دیابت هستید لازم نیست از خوردن این شهد شیرین اجتناب کنید اما متوجه ی مقدار مجاز مصرف آن باشید.

عسل به دلیل اینکه شاخص گلایسمیک پایین تری نسبت به قند دارد، شیرین کننده ی امن تری نسبت به قند است.با این حال، عسل هنوز هم حاوی کربوهیدرات است، بنابراین مهم است که برای بیماران دیابتی مقدار مصرف آن درست مانند شکر محدود شود.

 برخی معتقدند عسل یک ماده ی غذایی معجزه گر است زیرا در کنار شیرینی دارای خواص بیشمار دیگری است.عسل دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است (هر چه عسل تیره تر باشد حاوی آنتی اکسیدانهای بیشتری است) و همچنین دارای مقادیر کمی مواد معدنی ، ویتامینBو ویتامین Cاست.برای قرن ها، عسل به عنوان یک عامل ضد میکروب برای درمان بریدگیها، زخم، آکنه و دیگر ناراحتی های پوستی استفاده می شده است.

عسل شیرین کننده ای است که تا حدودی قابل مقایسه با شکر روی میز است، هر دو حاوی کربوهیدرات هستند. با این حال، ترتیب  قرار گرفتن گلوکز و فروکتوز در قند و عسل آنها را کمی از یکدیگر متفاوت می کند.شاخص گلایسمیک عسل از قند معمولی پایین تر است (به ترتیب ۵۵ در برابر ۶۵) بنابراین خوردن عسل ممکن است سبب افزایش نسبتا کمتری در مقدار قند خون نسبت به مصرف قند شود.

 درباره ی شمارش کربوهیدرات، مهم است که بدانیم ۱ قاشق غذاخوری عسل به عنوان یک وعده ی سروینگ عسل حاوی ۱۵ گرم کربوهیدرات است.همچنین مهم است که توجه داشته باشید که در دستورالعمل های رژیمهای غذایی انجمن دیابت آمریکا و انجمن قلب آمریکا هر دو به کاهش مصرف “قند افزوده” که شامل قند و عسل می باشد، توصیه شده است.

اما کاهش مصرف به این معنا نیست که شما عسل را بطور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید.طعم عسل کمی شیرین تر از قند است، بنابراین در دستورهای پخت و پز شما می توانید ۱ قسمت عسل را جایگزین یک و یک چهارم قسمت از شکر کنید، این کارموجب کاهش محتوای کربوهیدرات موجود در غذای شما می گردد.در بسیاری از موارد با افزودن کمی عسل به ماست ساده و چند عدد از انواع  توت، کربوهیدرات کمتری نسبت به مصرف ماست های میوه ای آماده، دریافت خواهید کرد.همین موضوع در مورد شیرین کردن نوشیدنی ها نیز صادق است با افزودن مقدار کمی عسل به چای و افزودن یخ به آن مقدار کربوهیدرات کمتری نسبت به آیس تی آماده در یک رستوران یا فروشگاه دریافت می کنید.

منبع ۱:مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی سال ۹۴:دوره ۷(۴) ۹۰۷

منبع۲:http://www.diabeticconnect.com/diabetes-information-articles/general/1057-problem-foods-can-diabetics-eat-honey?utm_source=Newsletter&utm_medium=Email&utm_campaign=DCN_20150627

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *